Po długiej przerwie pojawił się kolejny materiał z cyklu Rozmowy z Zofią o NVC. Tym razem rozmowa dotyczyła konfliktu. Temat szczególnie bliski Zofii, ponieważ jest w trakcie pisania książki właśnie o konflikcie.
Zdecydowana większość ludzi nie lubi konfliktu i ocenia go negatywnie. Jak już dojdzie do jakiejś kłótni między Tobą a drugą osobą, to zapewne dążysz do tego, aby jak najszybciej ją załagodzić. Albo jak najbardziej wykrzyczeć siebie i co ci leży na sercu (druga osoba robi zapewne to samo), przez co oskarżacie siebie nawzajem, nikt nikogo nie słucha. Może nawet pojawiają się myśli “Co za debil?! On mnie w ogóle nie słucha/nie rozumie”. U niektórych ludzi następuje wtedy cisza, zerwanie kontaktu. W związkach są tzw. “ciche dni”, dopóki emocje nie opadną i ktoś pierwszy nie wyjdzie z inicjatywą ugody i porozumienia.
Tak, taki konflikt jest zdecydowanie niepożądany. Zabiera dużo energii, dobrego humoru, wprowadza niepokój, nerwy, złość, poczucie winy i wiele innych negatywnych odczuć i myśli.
Konflikty w małżeństwie wynikają z kilku rzeczy. Tak pokrótce są to brak umiejętności mówienia o sobie i swoich potrzebach, brak empatii, krytyka, uogólnianie (ty zawsze, ty nigdy), ocenianie, chodzenie na kompromis, zrobienie dla drugiej osoby czegoś, czego się nie chce. A o konflikt w małżeństwie jest bardzo łatwo. Wiele spraw, obowiązków, brak czasu dla siebie, swoich potrzeb. Brak czasu na przebywanie z partnerem, wspólny relaks czy w ogóle spędzony razem czas. Bo co ma zbliżać ludzi, jak nie przebywanie razem, rozmowa o sobie i drugim człowieku o smutkach i radościach, planach, marzeniach itp.?
Porozumienie bez Przemocy zakłada inne podejście do konfliktu.
Dialog w konflikcie jest dialogiem o trudnych uczuciach, o bólu, przez co jest on niełatwy. Nie wiemy jak rozmawiać z innymi o trudnych rzeczach w naszym życiu. Potrzebujemy wiedzieć jak o nich rozmawiać. Jak powiedzieć o tym bólu drugiej osobie, który w nas siedzi. A przyczyna bólu jest zawsze w nas, nie w drugiej osobie. Nie cierpimy przez drugą osobę, tylko cierpimy, bo jakaś nasza potrzeba lub potrzeby są niezaspokojone. Gdy to sobie uświadomimy, o wiele łatwiej będzie się porozumieć, wyrazić siebie, swoje uczucia, a drugiej osobie będzie łatwiej to dostrzec, zobaczyć i się do tego odnieść.
Zapraszam do obejrzenia 3 krótkich filmików nt. konfliktu i niezaspokojonych potrzeb wg Porozumienia bez Przemocy
Dialog w konflikcie – Czym jest konflikt? Jak rozmawiać będąc w kłótni.
Dialog w konflikcie – Konflikty w związku
Dialog w konflikcie – Szkoła bez przemocy
-
-
Dlaczego ludzie ode mnie odchodzą?
11/02/2018 By Dawid Grabski -
-
NVC to NIE jest metoda
19/11/2015 By Dawid Grabski -
Durny pies
12/10/2015 By Dawid Grabski -
Ćwiczenia
07/09/2015 By Dawid Grabski -
Warsztaty Family Lab
14/08/2015 By Dawid Grabski -
-
Wychowanie bez przemocy
17/06/2015 By Dawid Grabski -
Seminarium dla bibliotekarzy
12/06/2015 By Dawid Grabski
-
Ćwiczenia
07/09/2015 By Dawid Grabski -
Co to jest NVC?
26/01/2015 By Dawid Grabski -
Dlaczego ludzie ode mnie odchodzą?
11/02/2018 By Dawid Grabski -
-
NVC to NIE jest metoda
19/11/2015 By Dawid Grabski -
-
Wychowanie bez przemocy
17/06/2015 By Dawid Grabski -
Durny pies
12/10/2015 By Dawid Grabski -
-
Warsztaty Family Lab
14/08/2015 By Dawid Grabski
-
Ćwiczenia
07/09/2015 By Dawid Grabski -
Dlaczego ludzie ode mnie odchodzą?
11/02/2018 By Dawid Grabski -
-
Co to jest NVC?
26/01/2015 By Dawid Grabski -
Rozmowy z Zofią Schacht-Petersen o NVC
20/05/2015 By Dawid Grabski -
Porozumienie bez Przemocy – Kraków
04/06/2015 By Dawid Grabski -
-
Seminarium dla bibliotekarzy
12/06/2015 By Dawid Grabski -
Wychowanie bez przemocy
17/06/2015 By Dawid Grabski -
Przyjaciele
Kategorie
- Audio (1)
- Bez kategorii (5)
- Ćwiczenia (1)
- Filmy (1)
- NVC w rodzinie (1)
- Podstawy NVC (2)
- Przemyślenia (2)
- Warsztaty (2)
- Wychowanie (1)
- Z życia wzięte (1)
Cechuje mnie
- Rzetelność
- Solidność
- Szacunek
- Empatia
4 kroki NVC
- 1. Obserwacja
- 2. Uczucie
- 3. Potrzeba
- 4. Prośba
W skrócie
- Celem Porozumienia bez przemocy jest empatyczny kontakt.
- Skupia się na rzeczywistych uczuciach i potrzebach czyli tego, czego chcemy, bez osądów, oskarżeń czy szukania winnych.
- Uczy słuchania tego, co mówią inni, nawet gdy wyrażają to w formie oskarżeń, wyzwisk czy krytyki.
- Zachęca do wyszukania takiej strategii rozwiązania problemu, który zadowoli obie strony.
Skomentuj